Trøbbel i handel, vekst for netthandel

Handelsnæringen opplever svært krevende dager, selv om det er for tidlig å si hvor store de faktiske konsekvensene av Koronautbruddet blir. Tall fra Kvarud viser at redusert etterspørsel og krav fra myndighetene har ført til at 37 % av virksomhetene på kjøpsentere har stengt virksomheten midlertidig. Så langt ser vi at omsetningen til kjøpesentrene, ikke overraskende, har hatt et fall på 33 % i uke 12 mot tilsvarende uke i 2019. Det er likevel store bransjeforskjeller, hvor dagligvare er et eksempel på bransje som går mot strømmen og kan melde om omsetningsøkning. En fersk undersøkelse fra Virke viser noe av omfanget, hvor hele en av fem i faghandelen ikke tror de overlever mer enn to uker. Forhåpentligvis kan den siste tiltakspakken fra regjeringen (som kom i etterkant av undersøkelsen til Virke) bidra til et noe mer optimistisk syn på fremtiden hos de verst rammede selskapene.

 

På den andre siden ser vi at flere netthandelsbutikker vokser kraftig i etterkant av koronautbruddet. En fersk undersøkelse fra Virke viser at 46 % av nettbutikkene har opplevd omsetningsøkning i etterkant av koronautbruddet og flere oppgir til dels kraftig vekst. Amazon i USA har allerede varslet at de planlegger å ansette 100 000 nye medarbeidere, mens her hjemme melder Kolonial.no at de allerede har ansatt 200 nye medarbeidere for å dekke opp for den økte etterspørselen. Posten melder på sin side om en vekst i netthandel B2C, og særlig innenfor segmentene mat, medisiner, kosmetikk/skjønnhetspleie og småelektronikk. Sist uke kunne de melde om 400 % vekst innen hjemlevering i Oslo-området, mens andre deler av landet kan vise til en enda høyere vekst. Det samme bildet ser vi hos PostNord, som varsler at de allerede har tidoblet kapasiteten på hjemleveringstjenesten sin. Så er det store spørsmålet om endringene kun er midlertidige, eller om vi vil se permanente endringer i handelsvanene til forbrukerne. I disse ukene får stadig nye brukergrupper prøvd seg på å handle både dagligvarer og andre ting på nett som de normalt gjør i fysiske butikker. De tekniske løsningene er langt bedre enn de bare var for få år siden, og mange vil nok få en aha opplevelse med potensial for varig endrede handelsvaner. Vi tror også at den kraftige økningen i hjemlevering kan forsterke en allerede underliggende trend hvor folk er opptatt av enkelthet og fleksibilitet, og at Koronautbruddet i så måte kan bidra til at denne trenden går raskere enn vi tidligere har trodd.

 

Behov for mer lager

 

Vår siste brukerundersøkelse (gjort ved årsskiftet) blant de største lager og logistikkaktørene i Stor-Oslo beskriver et marked som allerede før koronautbruddet var i sterk vekst. Konsekvensen kan bli at denne trenden blir ytterlige forsterket, og at behovet for mer lager vil øke ytterligere. Aktørene vi pratet med ved årsskiftet forventet allerede da å trenge i overkant av 20 % mer lagerplass de neste fem årene, hvor den største enkeltfaktoren relatert til veksten var nettopp netthandel. Aktørene forventet at netthandelens andel av omsetningen ville øke fra 22 % av til 30 % ila en femårsperiode, hvilket man nå kan spekulere i vil være for pessimistisk mtp. hvordan markedet har utviklet seg de siste ukene.

 

Utleiemegler, Steinar Frøland, bekrefter at flere har fått et akuttbehov for mer lagerplass som følge av utbruddet av Korona-viruset. Vi har allerede inngått en avtale på 6 500 kvm, og er i forhandlinger med flere aktører som har behov for mer lager som en direktefølge av markedssituasjonen. Mens mange segmenter har fått en bråstopp i leveranser, har vi ikke fått noen henvendelser fra aktører som ønsker å leie ut sine lagerarealer som følge koronautbruddet. De langsiktige konsekvensene gjenstår å se, dog kan det påpekes at markedet for lager/logistikk har vist seg å være svært tilpasningsdyktig historisk sett.

 

Ønsker du å ta en markedsprat og/eller lese vår siste brukerundersøkelse så ta kontakt.