God deltakelse på DNB Næringsmegling sitt webinar!

DNB Næringsmegling sitt webinar ble en suksess med rundt 750 seere som fulgte arrangementet. Tusen takk til alle deltagere, og ikke minst alle foredragsholdere for relevante og gode innlegg.

 

Abonner på vårt nyhetsbrev her for invitasjoner til fremtidige webinarer og markedsoppdateringer.

 

  •  Vi fikk en makrooppdatering fra sjefsøkonom i DNB Markets Kjersti Haugland. Hun fortalte at norsk økonomi falt kraftig i mars og april, men fikk et ordentlig oppsving når koronarestriksjonene lettet. På grunn av nye restriksjoner og økning i smittetall, ser vi på ny en nedgang og forventer svakere vekst i fjerde kvartal. På tross av dette kommer norsk økonomi bedre ut enn andre land, og med en ny vaksine på vei kan vi forvente et oppsving i økonomien. Arbeidsledigheten har ligget stabilt på 10 % gjennom krisen, mens den var på rundt 2 % før krisen.

 

  •  Thomas Ramcilovic og Anders Steinsland Haugan (DNB Næringsmegling) fortalte at det ikke er noen brems i transaksjonsmarkedet. Tross et tregt andre kvartal har markedet kommet raskt tilbake igjen, og investorene melder om stor grad av kjøpelyst. Logistikkeiendom er segmentet investorene er mest positive til, kontor scorer også høyt. Det er mindre tro på fortsatt leieprisvekst i kontormarkedet blant investorene, mens blant annet lavere renter gjør at vi nedjusterer våre yieldanslag i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger.

 

  •  Magnus Havikbotn Jacobsen (DNB Næringsmegling) gikk gjennom logistikksegmentet som har vært et vinnersegment under korona. Over 80 % av lager og logistikkbrukerne har hatt en omsetningsvekst under korona, viser vår nyeste lager og logistikk undersøkelse. Det er hovedsaklig netthandel som driver denne økningen. I Oslo og Akershus har vi sett et dobbelt så høyt transaksjonsvolum innen lager og logistikk enn det vi har gjort tidligere, og flere av transaksjonene går på sterke yielder.

 

  •  Emilie Stordalen (Nordic Choice Hotels) ga oss et unikt innblikk i hvordan det er å drive et av Nordens ledende hotellkjeder midt i en krise som har rammet hotellmarkedet hardt. Vi fikk høre om vanskelige, men helt nødvendige beslutninger som å stenge ned hoteller og permitere ansatte. Omstilling og kreativitet er viktig når en slik krise inntreffer, og tiltak som karantenehotell, utleie av lager plass og utleie til studenter har blitt prøvd ut. Det forventes at 2021 vil bli deres tøffeste år, men Stordalen melder at de har noen ess i ermet.

 

I tillegg fikk vi spennende innslag fra både Trondheim, Bergen og Stavanger der vi fikk høre litt om markedene i de forskjellige byene.

 

For de av dere som ikke hadde anledning til å se webinaret live, har dere mulighet til å se dette i lenken i saken her.